Haverdrank... Dure toverdrank: Op zoek naar het antwoord van diepe vragen


   Hallo! Hoe gaat het met jullie? Deze week beginnen de lessen terug: Leuk! Voor de start van die lessen wou ik met jou een klein artikel delen: De relatie tussen gedragseconomie en voeding.
  
   Niet zo lang geleden zag ik deze video verschijnen in Facebook. Het gaat over de hoge prijs van haverdrank.



Gedragseconomie? Wat is dat?

   Ik gebruik de definitie van Wikipedia: “Gedragseconomie (Behavioral economics) is een economische school met als doel: Het realistischer maken van de economische wetenschap door deze te voorzien van psychologische invloeden.

   Het doel van gedragseconomie is de mens niet te behandelen als een “rationeel consument” maar wel als een “mens” met zijn emoties, fouten, soms onlogische beslissingen…

   Na verschillende theoriëen in het onderzoek naar: Hoe maakt een mens een keuze? Beslist deze economische school afstand te nemen van de klassieke wijze en neemt zij als standpunt aan dat de mens een complex wezen is.

   Met deze benadering gaat de economie verder dan: Hoe lager de prijs, hoe hoger het aanbod; Hoe hoger de prijs, hoe lager het aanbod. Deze benadering is zeer logisch opgebouwd; maar de mens is soms niet logisch:

-        Ik weet dat ik meer kans op kanker hebt als ik rook maar ik blijf roken omdat ik zo bij een vriendengroep hoor.

-        Ik hou niet van rock en wel van salsa, maar volgende week ga ik niet dansen naar mijn favoriete salsa-pub omdat ik met mijn beste vriendin samen gaat naar Rock Werchter.

   Gedragseconomie bestudeert ons als mens. Onze keuzes zijn gebaseerd op zeer veel verschillende factoren. Dus, onze acties zijn het resultaat van de interactie tussen veel verschillende oorzaken en niet het resultaar van de interactie tussen vraag en aanbod.

Haverdrank

   De havermelk… Ups, sorry! Wat een fout! Volgens de EU-verordening 1234/2007 is “de benaming van melk uitsluitend (…) voor het product dat normaal door de melkklieren wordt afgescheiden en wordt verkregen door het melken”. Daarom worden alle plantaardige alternatieven drank genoemd.


   De haverdrank is zeer eenvoudig te maken. Zelfs in de video wordt het snel klaargemaakt voor je ogen. Ik ga volgend recept gebruiken:

   150 g Haver    ------    1 liter water   --------  Snuifje zout   --------  Snuifje kaneel
           
   Alles samen mixen in de blender en magie! Nu moet je de smaak een beetje corrigeren: Misschien een beetje suiker (of ahornsiroop…) en dan zeven en klaar!

Waarom is haverdrank zo duur?

   Deze vraag is al gesteld geweest. De ingrediënten kosten echt niet veel: Water, haver, zout, kaneel en supplementen die soms worden toegevoegd. Maar toch kijk naar het verschil:

   Veel mensen zeggen: Ja maar de productie van melk bestaat al lang. Het productiemechanisme is al zeer goed geregeld zodat de prijzen van koemelk zo laag mogelijk blijven. Als we het objectief bekijken, dan zien we dat de productie van koemelk meer arbeidsintensief is dan die van haverdrank (maar haverdrank is intensiever voor je armen!, je moet elke keer schudden!)

   Mijn theorie is: Volgens gedragseconomie moet je je doelgroep goed bestuderen voordat je een product gaat verkopen aan die groep van mensen. Wat is belangrijk voor die groep? Wat is de bijdrage van je product aan die groep van mensen? Waarom moeten ze je product kopen? Hoe maakt je groep zijn keuzes tussen verschillende producten? Hoeveel besteed je doelgroep aan gelijkaardige producten?

   Natuurlijk doen bedrijven dat. Om die reden is dit ook belangrijk voor kleine bedrijven: kennis is de basis voordat je iets gaat verkopen en de problemen die je tegenkomt tijdens je verkoop gaan deze basis verscherpen.

   Als je denkt aan een doelgroep voor havermelk in de supermarkt:

   Ik denk aan mensen die bewust zijn over de impact van hun keuzes op het milieu, een groep van mensen met een middel-hoog financieel niveau, mensen die een gezond alternatief aan koemelk in hun voorraadkast willen hebben, mensen die openstaan om meer te investeren aan producten die hun gezondheid bevorderen, een groep van mensen die een redelijk goed academisch niveau hebben bereikt…


   Als je je mijn ideale doelgroep inbeeld, dan kan je een product ontwerpen op maat van deze groep van mensen.

   Misschien heb je zoiets van: "Ik geloof niet in cliché's", maar daar buiten zijn er duizenden bedrijven geld aan het maken met Valentijn bijvoorbeeld. Dus we kunnen zagen, zeuren, intellectuele debatten zonder einde voeren in donkere kamers om 5 uur ´s ochtends aan het einde van een leuk feestje omdat we geen "maske" hebben gevonden en we willen maar niet vertrekken. Maar toch: cliché's blijven werken voor een groot deel van de bevolking.

   Het resultaat van mijn theorie: Dure haverdrank.

Dus, wat is mijn conclusie?

    Haverdrank is goedkoop en gemakkelijk om zelf te maken. Je hebt alleen 3 of 4 ingrediënten nodig: Haver, water, zoetstof en zout.

   Gedragseconomie heeft een grote invloed op het bepalen van de prijs van een voedingsmiddel. Gedragseconomie behandelt de mens niet als een logisch en rationeel wezen maar eerder als een wezen met fouten, emotionele keuzes…

   Veel bedrijven gebruiken een zeer uitgebreide studie van hun doelgroep voordat ze een product in de markt lanceren. Dit is een belangrijke stap voor alle bedrijven (zelfs voor starters).

   Haverdrank kan duur zijn door verschillende oorzaken in verband met zijn doelgroep. Mijn theorie is dat dit product bedoeld is voor mensen van de hogere-middenklasse  die openstaan om meer geld te spenderen omwille van gezondheidsredenen, milieuredenen, dierenrechten…  
           
   Dank u wel voor het lezen van dit artikel. Ik waardeer echt je aandacht en vind het altijd super fijn om deze “freaky” dingen uit te leggen.Het is grappig maar heb juist ontdekt dat ik gedragseconomie ga studeren in mijn bachelor. Deel maar dit artikel, laat maar onze stemmen horen en misschien is dit artikel behulpzaam en interessant voor iemand van je vrienden of kenissen. Ik ga nog aan andere artikelen werken… Tot binnenkort!   

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dossier: Vitamine B12

Fatphobia / Vetfobie met Samira Saleh.