Haverdrank... Dure toverdrank: Op zoek naar het antwoord van diepe vragen
Hallo! Hoe gaat het
met jullie? Deze week beginnen de lessen terug: Leuk! Voor de start van die
lessen wou ik met jou een klein artikel delen: De relatie tussen
gedragseconomie en voeding.
Niet zo lang geleden zag ik deze
video verschijnen in Facebook. Het gaat over de hoge prijs van haverdrank.
Gedragseconomie? Wat is dat?
Ik gebruik de definitie van Wikipedia: “Gedragseconomie (Behavioral
economics) is een economische school met als doel: Het realistischer maken van
de economische wetenschap door deze te voorzien van psychologische invloeden.
Het doel van gedragseconomie is de mens niet te behandelen als een
“rationeel consument” maar wel als een “mens” met zijn emoties, fouten, soms
onlogische beslissingen…
Na verschillende theoriëen in het onderzoek naar: Hoe maakt een mens een
keuze? Beslist deze economische school afstand te nemen van de klassieke wijze
en neemt zij als standpunt aan dat de mens een complex wezen is.
Met deze benadering gaat de
economie verder dan: Hoe lager de prijs, hoe hoger het aanbod; Hoe hoger de
prijs, hoe lager het aanbod. Deze benadering is zeer logisch opgebouwd; maar de
mens is soms niet logisch:
-
Ik weet dat ik meer kans op kanker hebt als ik rook
maar ik blijf roken omdat ik zo bij een vriendengroep hoor.
-
Ik hou niet van rock en wel van salsa, maar volgende
week ga ik niet dansen naar mijn favoriete salsa-pub omdat ik met mijn beste
vriendin samen gaat naar Rock Werchter.
Gedragseconomie bestudeert ons als mens. Onze keuzes zijn gebaseerd op
zeer veel verschillende factoren. Dus, onze acties zijn het resultaat van de
interactie tussen veel verschillende oorzaken en niet het resultaar van de
interactie tussen vraag en aanbod.
Haverdrank
De havermelk… Ups, sorry! Wat een fout! Volgens de EU-verordening
1234/2007 is “de benaming van melk uitsluitend (…) voor het product dat normaal
door de melkklieren wordt afgescheiden en wordt verkregen door het melken”.
Daarom worden alle plantaardige alternatieven drank genoemd.
De haverdrank is zeer eenvoudig te maken. Zelfs in de video wordt het
snel klaargemaakt voor je ogen. Ik ga volgend recept gebruiken:
150 g Haver ------ 1 liter water --------
Snuifje zout -------- Snuifje kaneel
Alles samen mixen in de blender en magie! Nu moet je de smaak een beetje
corrigeren: Misschien een beetje suiker (of ahornsiroop…) en dan zeven en
klaar!
Waarom is haverdrank zo duur?
Deze vraag is al gesteld geweest. De ingrediënten kosten echt niet veel:
Water, haver, zout, kaneel en supplementen die soms worden toegevoegd. Maar
toch kijk naar het verschil:
Veel mensen zeggen: Ja maar de productie van melk bestaat al lang. Het
productiemechanisme is al zeer goed geregeld zodat de prijzen van koemelk zo
laag mogelijk blijven. Als we het objectief bekijken, dan zien we dat de
productie van koemelk meer arbeidsintensief is dan die van haverdrank (maar
haverdrank is intensiever voor je armen!, je moet elke keer schudden!)
Mijn theorie is: Volgens gedragseconomie moet je je doelgroep goed
bestuderen voordat je een product gaat verkopen aan die groep van mensen. Wat
is belangrijk voor die groep? Wat is de bijdrage van je product aan die groep
van mensen? Waarom moeten ze je product kopen? Hoe maakt je groep zijn keuzes
tussen verschillende producten? Hoeveel besteed je doelgroep aan gelijkaardige
producten?
Natuurlijk doen bedrijven dat. Om die reden is dit ook belangrijk voor
kleine bedrijven: kennis is de basis voordat je iets gaat verkopen en de
problemen die je tegenkomt tijdens je verkoop gaan deze basis verscherpen.
Als je denkt aan een doelgroep voor havermelk in de supermarkt:
Ik denk aan mensen die bewust zijn over de impact van hun keuzes op het
milieu, een groep van mensen met een middel-hoog financieel niveau, mensen die
een gezond alternatief aan koemelk in hun voorraadkast willen hebben, mensen
die openstaan om meer te investeren aan producten die hun gezondheid bevorderen,
een groep van mensen die een redelijk goed academisch niveau hebben bereikt…
Als je je mijn ideale doelgroep inbeeld, dan kan je een product
ontwerpen op maat van deze groep van mensen.
Het resultaat van mijn theorie: Dure haverdrank.
Dus,
wat is mijn conclusie?
Haverdrank is goedkoop en gemakkelijk om zelf
te maken. Je hebt alleen 3 of 4 ingrediënten nodig: Haver, water, zoetstof en
zout.
Gedragseconomie heeft een grote invloed op het bepalen van de prijs van
een voedingsmiddel. Gedragseconomie behandelt de mens niet als een logisch en
rationeel wezen maar eerder als een wezen met fouten, emotionele keuzes…
Veel bedrijven gebruiken een zeer
uitgebreide studie van hun doelgroep voordat ze een product in de markt
lanceren. Dit is een belangrijke stap voor alle bedrijven (zelfs voor
starters).
Haverdrank kan duur zijn door verschillende
oorzaken in verband met zijn doelgroep. Mijn theorie is dat dit product bedoeld
is voor mensen van de hogere-middenklasse die openstaan om meer geld te spenderen
omwille van gezondheidsredenen, milieuredenen, dierenrechten…
Dank u wel voor het lezen van dit artikel. Ik waardeer echt je aandacht
en vind het altijd super fijn om deze “freaky” dingen uit te leggen.Het is
grappig maar heb juist ontdekt dat ik gedragseconomie ga studeren in mijn
bachelor. Deel maar dit artikel, laat maar onze stemmen horen en misschien is
dit artikel behulpzaam en interessant voor iemand van je vrienden of kenissen.
Ik ga nog aan andere artikelen werken… Tot binnenkort!
Reacties
Een reactie posten