Fatphobia / Vetfobie met Samira Saleh.


Er zijn momenten in het leven waar je in de flow zit en alles gaat van zichzelf, maar deze laatste weken waren voor mij meer: “doorbijten, kom aan, we zijn er bijna”. Ik heb terug veel gepland. Vroeger gaf ik op. Nu blijf ik een beetje doorbijten en doorgaan. Ik neem het leven alsof ik mijn spieren train: Hoe langer dat je met een zwaar gewicht blijft trainen, hoe meer verdraagbaar dat het wordt in de loop van de dagen.

En ineens… Corona…

De vorige dagen heb ik een mooie podcast gehoord: "This is what i read" van Abbie: https://open.spotify.com/episode/3vegRvkthYQImMeL1NRdk5?si=Uv-rlP24R3Gwpjul_YbISQ Ik ga niet alles vertellen, dus luister deze podcast zeker! Ik heb me laten inspireren door dit interview en vandaag spreken we over Samira en vetfobie. Opnieuw komen Spoken Word en eten bij elkaar.

Wie is Samira Saleh

Samira is medeorganisator van Mama´s Open Mic (https://klara.be/ultima-amateurkunsten-2019-mamas-open-mic). Trouwens; ze hebben de prijs “Ultima” gewonnen. Mama´s Open Mic is een ondersteunende community die je laat zien zoals je bent: zonder filters, zonder grenzen, altijd met respect… Mama´s Open Mic is het duwtje in de rug voor veel artiesten die nog niet beseffen dat ze speciaal en uniek zijn. Creativiteit wordt beloond met het mooiste applaus die je in België kan vinden.

Samira is ook een zeer goeie Spoken Word artist (https://youtu.be/owyR8jkhKeE). Ik heb Samira leren kennen in Mama´s Open Mic. Fantastische vrouw. Haar glimlach en positieve vibe zijn altijd zeer opvallend. Als je haar met haar glimlach ziet, dan heb je geen angst meer om met haar te spreken. Ze is altijd open voor een babbeltje. Wat ik echt van haar waardeer dat is haar gevecht tegen de maatschappelijke problemen. Zij gebruikt de woorden zodat je je ogen helemaal opendoet. Je wordt wakker met haar woorden.  

Fatphobia/Vetfobie

“Afkeer aan mensen met overgewicht, obesitas...”  Dit is de rauwe definitie van dit “slecht” klinkende woord. We leven in een maatschappij waarin we ons best willen doen op alle vlakken. En we verplichten ons om fit en strak te zijn. Tegenwoordig is het moeilijk om te aanvaarden dat je een beetje bent bijgekomen. We voelen de druk over “onze sociale verplichting” van fit en gezond blijven. En dit gebeurt vaker bij vrouwen dan bij mannen.

Als ik een beetje met woorden zou spelen: Kankerfobie. Afkeer aan mensen met kanker. Vind je normaal dat we dan zouden zeggen: Amai, heb je een kleine tumor laten ontwikkelen? Je zou een beetje make-up moeten gebruiken om er minder bleek uit te zien.

Inderdaad, het is absurd. Vet is niet absurd maar “fobie” wel. Fobie komt van het Grieks en betekent angst. Angst werkt als een alarm in ons. Angst heeft een functie: ons zorgen maken over acties met fatale consequenties. Angst wekt vaak een irrationele reactie in ons op. Desalniettemin kunnen we de angst in ons voordeel gebruiken dankzij onze rationele vermogen: Ik wil iets doen en daardoor loop ik een groot risico op een zware blessure; maar als we over vet spreken, dan zie je dat het absurd is.

The body is not an apology

Dit is de naam van het boek van Sonya Renee Taylor. Samira begon op zoek te gaan naar meer informatie over vetfobie en ze vond een mooi bijdrage in dit boek. Is het nooit gebeurd dat als je een dieet volgt, dat je je begint uitgehonderd te voelen? Dit is een van de redenen omdat de meeste diëten niet houdbaar zijn op lange termijn. Overal hoor je van die “deficit van calorieën”, iedereen spreekt daarover. Ik vind de overtuiging van veel mensen echt grappig: 

Wat ik eet - Energie die ik nodig heb in één dag = minder als 0 , dan ben ik goed bezig.

Inderdaad, het klopt, je gaat afvallen. Maar dit is een wiskundige oplossing a – b = x. Als x < 0 dan ben ik aan het afvallen. Het grootste probleem in deze redenering is: Wiskunde is precieze wetenschap omdat wiskunde abstract is. In wiskunde zijn alle factoren zeer duidelijk beschreven en je kan alles beperken. In het leven van een mens is dit veel vager. Om te beginnen ben je echt afhankelijk van veel factoren die je meestal niet in kaart brengt omdat je er niet bewust van bent. We gaan eerst deze oefening doen zoals een persoon die geen dieet volgt:

Eet je altijd evenveel calorieën? Eet je meer of minder als je een slechte dag hebt? Als je slecht heb geslapen, hoeveel eet je? Hoe beïnvloed stress je hoeveelheid eten? Als je buiten gaat eten met familie, vrienden… eet je altijd evenveel?

Inderdaad, we eten niet evenveel calorieën altijd. Onze behoefte varieert ook van moment tot moment (zelfs als we meer tijd rechtstaan dan zittend op een dag heb je een klein verschil). Als mens houden we van alles onder controle te hebben… maar het spijt me: het gaat niet. Als we machines waren, zonder gevoelens..; dan konden we deze deficit kunnen behouden op langere termijn.

Samira gebruikt een zeer duidelijk voorbeeld van zichzelf: “Thuis koop je niets ongezond en thuis heb je alles onder controle maar je mist wel iets”.  Samira zegt duidelijk: “Ik was “the biggest dictator of my own body”. Maar dan kom je naar een feestje van vrienden waar er al die dingen die je mist op de tafel staan. Dit is een situatie waar je echt een binge kan krijgen”.

Het gebeurt zeer vaak: Je verbiedt je iets, en dan kan je niet meer mee stoppen om er aan te denken. Dit is menselijk. Mijn advies is om je eigen natuur als mens te respecteren. In plaats van een radicaal dieet; probeer maar kleine veranderingen die een grotere impact gaan hebben op langere termijn. Verander je ontbijt, verander je tussendoortje, steek maar altijd noten in je zak voor die momenten waarop je je hongerig voelt en waarop je aan een ongezonde snack begint te denken.

Dit geldt altijd. Een matig dieet dat je langer volhoudt, levert zeer veel meer resultaten op langere termijn dan een perfect dieet dat je alleen een week kan volhouden.

Voorzichtig zijn met:

Ik ken dat. Het jaar is bijna voorbij en je begint te zeggen dat je dit en dat volgend jaar gaat doen. Een klassieker is: “enkele kilo´s afvallen”. Dan begint het nieuwe jaar en je gaat op zoek naar het beste programma. Je krijgt zeer veel reclame met goede resultaten van verschillende mensen. Je hebt een programma gekozen. In het begin heb je super veel motivatie: alles gaat goed.

Als je het programma slaagt en als je “dun” wordt, dan word je achteraf een voorbeeld om meer reclame te maken over het succesvolle programma. Als je niet slaagt en als je “dik” blijft, dan zegt iedereen dat je iets niet goed hebt gedaan. De schuld ligt altijd aan jou.

Hier moet ik eerlijk zijn. Soms klopt het. We volgen niet alle regels helemaal en dan is het onmogelijk om het verwachte resultaat te verkrijgen. Maar vaak klopt het niet. Veel van deze programma´s bieden een te algemene formule aan. Elk lichaam en elke persoon is anders. Bijvoorbeeld: veel mensen denken dat als ze bepaalde oefeningen doen, dat ze het vet van hun buik zullen kwijt raken. Dit klopt NIET. Je kiest nooit vanwaar dat je lichaam het vet zal nemen voor een bepaalde energie te krijgen. Je lichaam kiest dat zelf. Het gebeurt zeer vaak dat je gespierd bent maar dat je uiteindelijk een laag vet op de spieren hebt; waardoor je niet een sexy body hebt voor het strand.

Door deze reden is het ook belangrijk te verstaan dat het nuttiger is metingen nemen van verschillende plaatsen van je lichaam. Als je je na een maand van sport en dieet terug gaat afmeten, dan kan je zien vanwaar je lichaam het meeste vet neemt.

Een laatste trucje

Community is super belangrijk. We zijn sociale wezens van nature. Vergeet dit nooit. Als je wil sporten maar je hebt nog niet een routine geautomatiseerd; zoek een groep mensen met wie je kan lopen. Of zoek een sport die je echt leuk vindt en ga 2 x week sporten. Deze kleine trucjes doen, maken dat je blijft volhouden. Als je je goed voelt met de mensen van die vereniging dan is er een veel grotere kans dat je naar de trainingen blijft komen.

Ten laatste wou ik iets bespreken over motivatie. Je kan je eigen motivatie goed gebruiken. Hoe? Er zijn twee soorten motivatie: Extern en intern.


  • Externe motivatie: Ik ga sporten omdat ik 5 kilo´s wil afvallen voor het trouwfeest van Marc.

  • Interne motivatie: Ik ga sporten elke maandag- en donderdagavond met mijn club van Waterpolo omdat ik meer wil leren over hoe ik meer kan scoren in een match.

 Je ziet het van ver. Afvallen is een gevolg maar niet een doel. Als ik 5 kilo´s ben afgevallen, wat doe ik verder? Ben ik klaar? Daarom komen er veel mensen terug naar hun oude gewoontes. Ik heb mijn doel bereikt. Het is gedaan.

Terwijl als je je interne motivatie gebruikt, dan gaat het anders. Misschien stop je met water polo omdat je die sport niet meer leuk vindt. Maar dan zoek je een andere sport omdat je “sporten” mist. Of als je zeer goed kan scoren in een match, dan leer je hoe je de goalkeeper wordt.



Dus, wat is mijn conclusie?

    Kom maar zeker naar Mama´s Open Mic en geniet van een zeer mooie avond. Je gaat veel verrassingen krijgen, veel artiesten ontmoeten…  Je gaat Samira met haar mooie glimlach vinden.

   Vetfobie is irrationeel. Als  je een reactie van “afkeer” krijgt, vraag je jezelf af: is mijn reactie normaal? Ben ik niet aan het overdrijven? Meen ik echt wat ik nu ben aan het zeggen? Wees kritisch met jezelf.

   Wiskundige oplossingen aan menselijke problemen geven is geen goed idee. Je kan niet alle factoren in rekening brengen zodat je aan de juiste oplossing komt.  Accepteer dat je een mens bent.

   Een matig dieet met kleine veranderingen dat je op lange termijn gaat volhouden levert zeer veel meer resultaten op lange termijn dan een perfect dieet dat je alleen een week kan volhouden.

   Algemene formules bestaan niet. Elke persoon, elk lichaam...; is anders.

   Community is super belangrijk voor ons als sociale wezens die we zijn. Interne motivatie kan betere resultaten opleveren dan een doel op basis van externe motivatie.

Dank u wel voor jullie aandacht. Deel maar dit artikel, schrijf maar een mooie commentaar... en geniet van deze mooie dagen. Tot de volgende.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Haverdrank... Dure toverdrank: Op zoek naar het antwoord van diepe vragen

Dossier: Vitamine B12