Veggie Hapjes van gerookte zalm

Gelukkig Nieuwjaar beste familie van... Vlamenco! Ik hoop echt dat 2020 een mooi jaar voor jullie wordt. Ik kom juist terug van Spanje... Familie, vrienden, lekker eten, reizen... Alles hoort erbij. Maar ook... nieuwe uitdagingen, reflecties, doelen voor dit nieuwe jaar. En natuurlijk ben ik niet jullie vergeten. Ik wil nog veel meer dingen delen in dit blog met jullie.

We gaan zo snel mogelijk aan de slag:

Wat heb ik nodig voor mijn hapjes?

Voor onze "gerookte zalm"

Groentebouillon
400 ml
Misopasta
1 el
Gerookte-paprikapoeder
3 el
Vel Nori
1 Groot
Ahornsiroop
2 el
Gerookt zeezout
2 el
Sap van citroen
1
Grote winterwortels
5

Voor onze roomkaas

Rauwe cashewnoten
125 g
Citroensap
2 el
Edelgist
1 el
Gefilterd water
110 ml
Zeezout en peper

EN BROOD! Niet vergeten! En voor de afwerking kan je ook kappertjes, dille... gebruiken.

Hoe maak ik mijn hapjes?

Goed, heb je alles? Echt? Heb je goed nagecheckt? 

We beginnen met onze "zalm"... Die moet gemarineerd worden dus...

1.- Breng alle ingrediënten voor de "gerookte zalm" aan de kook, BEHALVE de WORTELEN!

2.- Is het aan het koken? Zet het vuur laag en laat alles 10 minuten trekken.

3.- Ondertussen, schil de winterwortels en, met behulp van de dunschiller, snij lange linten van de winterwortels en zet die in een hittebestendige pot (Een plastiek kommetje of zo)

4.- Zeef en schenk de hete bouillon bij de wortellinten. Laat het maar afkoelen. Dan kan je de pot afdekken en zet het mengsel (1 tot 7 dagen) in de koelkast.

Je kan ook ondertussen de pot bewegen om alles goed te mengen... En de volgende dag, ruik maar de lekkere aroma´s die uit je pot komen... Het ruikt heerlijk, hé? 

Als we al naar de bakker zijn geweest en brood hebben, dan kunnen we onze lekkere "roomkaas" maken:

1.- Laat de cashewnoten 15 minuten weken in kokend water. Dan, afgieten.

2.- Alle ingrediënten voor de "roomkaas" + Gekookte cashewnoten mengen in een blender. Alles mixen totdat je een glad mengsel krijgt.

3.- Laat het maar afkoelen.

Heb ik alles om mijn gasten te verrassen?

Besmeer het brood met onze heerlijke roomkaas en leg de uitgelekte gerookte zalm erop... Wil je nog meer klasse toevoegen aan het gerecht? Verdeel enkele uitgelekte kappertjes, of snijd kleine stukjes dille, of gebruik kleine stukjes citroen... of wees maar vrij en werkt het maar af zoals je dat wil. Laat je maar gaan.

Hier hebben jullie een gemakkelijk recept voor jullie verjaardag, of voor dat etentje met de familie... of... Geniet maar.

Helemaal veganistisch... Uit EVA vzw.

Trouwens, ik heb goed nieuws: Ik ga EVA kooklesgever worden! Ik begin aan mijn opleiding deze zaterdag, en dan... zal ik workshops kunnen geven! Maar...

Wie is EVA?

EVA is de afkorting van Ethisch Vegetarisch Alternatief. EVA is een Vlaams sociaal-culturele beweging die alle voordelen verspreid in verband met vegetarisch eten: Gezondheidsaspecten, milieu... Neem maar een kijkje in: https://www.evavzw.be/

Ik zal een andere keer wat meer uitleg geven over EVA en vegetarisch koken...

Maar, geniet van dit lekkere recept... en tot de volgende keer!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Haverdrank... Dure toverdrank: Op zoek naar het antwoord van diepe vragen

Dossier: Vitamine B12

Fatphobia / Vetfobie met Samira Saleh.