Hoe kan ik aardpeer eenvoudig bereiden?

Hoi, hoi. Hier ben ik terug. Zoals beloofd, vandaag ga ik aan jullie een zeer eenvoudig recept geven zodat jullie van de smaak van deze heerlijke groente kunnen genieten.

Eerst wil ik duidelijk maken dat mijn bedoeling met dit recept is niet “een super complex gesofisticeerd culinair” gerecht maken, maar eerder een zeer toegankelijk, eenvoudig gerecht dat ter inspiratie kan werken om aardpeer klaar te maken.

Natuurlijk kan je met verschillende manieren experimenteren met de aardpeer: Koken, frituren, in de oven… Maar hier geef ik aan jou een recept waarvoor er zeer weinig tijd nodig is om te voorbereiden, en dan krijg je een super lekkere soep die je kan invriezen en gebruiken in geval van “nood”. (Niet sushi bestellen, hé, ik ken jou :P)

Wat heb je allemaal nodig?


Aardpeer
600 g (+/- 7 stukken)
Ui
1 stuk
Prei
½ van het witte gedeelte
Groentebouillon
0.750 l
Hamblokjes (Als extra)
Een handje vol
Peper en zout

Goed, en nu dat we alles hebben… Hoe maken we onze lekkere aardpeersoep?

1.- Pel de ui en snij hem grof.

2.- In een pot, doe een beetje boter of olijfolie… en stoof de ui zonder te kleuren. (Matig vuurtje)

3.- Snij het witte gedeelte van de prei, snij het in twee helften en snij het grof (In halve ringen).

4.- Voeg de prei bij de ui en stoof alles samen (Goed roeren, matig vuur en niet laten kleuren).

5.- Aardperen schillen, een beetje proper maken met water en in grove stukken snijden.


* Ondertussen, als je ziet dat de prei en de ui goed aangestoven zijn, voeg maar het water toe en een blokje groentebouillon. (En dan kan je alles aan de kook brengen)

6.- Als je klaar bent met de aardperen, voeg die ook bij onze soep. +/- 20 min rustig laten koken (Totdat alle stukjes gaar zijn).

7.- En dan… Goed mixen. Peper en zout toevoegen. Proeven... roeren...

Maak maar je tafel klaar, roep de gasten aan tafel, en serveer een goeie pollelepel met een handje hamblokjes (Eventueel) en…

Roer de soep een beetje zodat die een beetje afkoelt, pak maar een soeplepel, sluit je ogen en laat je maar gaan naar de smaakvolle wereld van de “Aardpeer".

Wil je indruk maken op je gasten?: https://vlamenco.blogspot.com/2019/11/is-de-aardpeer-echt-een-vergeten-groente.html

Volgend artikel ga ik aan het einde van deze week publiceren en we zullen een beetje spreken over de Nutriscore... Tot dan!  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Haverdrank... Dure toverdrank: Op zoek naar het antwoord van diepe vragen

Dossier: Vitamine B12

Fatphobia / Vetfobie met Samira Saleh.